2009-05-23

Tjäder på besök i trädgården.

Idag har vi pysslat lite i trädgården. Håller ju på att gräva bort rabatten på entré sidan för att vi ska göra en uteplats där. Jag hade lejt bort det jobbet till 2 tonåringar men dom har inte riktigt tid. Och eftersom jag vill ha uteplatsen klar i år så får vi ta saken i egna händer. Men det är rätt tungt så man gör lite varje dag. Efter en stunds grävande och körande av jord i kärran så gick jag in för att pusta ut. Efter 5 min hör jag Ella skrikandes springa bortåt. Jag kastar mig ut och får se en Fazan på tomten. Helt totalt orädd. Nu var det inte en fazan utan en Tjäder, tog grannen reda på. Men vad gör den här? Den är tam. Man kan lyfta den och klappa den. Fattar ingenting.
Här e en bild på den när den vilar utanför vår trapp. Blixten utlöste fast det var sol så därför e bilden något ljus, he hee. Fågeln var på väg in i huset!
Efter att tag tog sen sig runt till framsidan och flög upp i vårt träd där. Vi var ju lite oroliga för tjejerna eftersom fågeln var så närgången. Conny tog fram gräsklipparen och försökte mota bort den. Inte ett dugg rädd blev den. gick i lugn mak framför gräsklipparen precis som om "vaddå"? Hmm... Den spran genom häcken på framsidan och in till grannen bredvid. Dom var i färd med att städa sin pool och pippin var väldigt intresserad. Som ni ser så höll poolen på att förvandlas till ett fågelbad!!! Ha haa... Tokigare pippi får man leta efter. Vet inte om den e kvar därute nu. Får kolla senare...
Annars har vi som sagt mest grävt idag. Känner lite lite i ryggen nu faktiskt.
Ja jaa. det är det värt! JAG VILL HA MIN UTEPLATS KLAR NU!
På dan kom svärföräldrarna hit och fikade och sen kikade Ellas kompis Wille upp oxå. Inte själva alltså, han hade pappa och lillasyster Lill-Ella med sig oxå... Vi fikade och snackade skit och barnen lekte. Solen sken och det var riktigt varmt. Min mamma och moster drog till Turkiet idag så jag har tänkt att om jag sitter i solen en stund varje dag så kanske jag också har lite färg när dom kommer tillbaks om en vecka!! He hee...
Nehepp. Ska äta en macka. Man blir hungrig av att gräva grop!

5 kommentarer:

  1. Vilken konstig fågel! Fortsätt jobba på uteplatsen, och på solbrännan =)
    /Petra

    SvaraRadera
  2. knäpp pippi. Den var ju hos oss och hälsade på så verkar ha strosat genom hela området. :-)

    SvaraRadera
  3. GALEN FÅGEL! MEN LITE KUL!

    SvaraRadera
  4. Hallå där flitiga människa:-)
    Ha ha det var ett märkligt besök ni fått, har aldrig hört talas om något liknande!
    Iof. lekte Sune (katten) med ett rådjur på tomten för någon vecka sedan, var också en märklig syn :-)
    Är ledig i hela 5 dgr nu och sitter här och får inget gjort! Måste börja ladda nu *fniss*
    Det blir två kalas i helgen, vi ska måla klart staketet, sätta panel på förrådet+måla och sen behövs det nog en storstädning av huset.
    Vila vad är det?!

    Tackelitack för fina tipset!
    Kram på dig /Sofie

    SvaraRadera